ECU Remapping FAQ - Sweden - Motortuning
Quantum auktoriserad återförsäljare
30-dagars pengarna tillbaka garanti
IMI professionellt kvalificerade tekniker

Vanliga frågor - Sweden - Quantum Tuning

frågor om optimering | Newtonmeter | Backup av programvara | Bhk | Är det säkert?

Våra tekniker läser fordonets styrenhet med en bärbar dator och sedan skickar den nuvarande mjukvaran till Quantum som modifierar den för ditt fordon. Teknikern programmerar den nya Quantum-optimerade filen i ditt fordon och du har då möjlighet att uppleva de fantastiska resultaten. På vissa fordon är det inte möjligt att utföra den här funktionen via diagnosuttaget (OBD), så i det här fallet blir styrenheten borttagen och optimeringen utförs direkt i styrenheten. Den slutliga effekten är exakt densamma, bara processen är annorlunda. Beroende på fordonet och optimeringstypen tar det normalt mellan 1-2 timmar för att slutföra optimeringen.

Vår optimerings process förbättrar och optimerar motorns kraft inom säkra gränser, inte bortom dem. Extra kraft kommer också att leda till färre växlingsändringar.

Varje enskild motor är annorlunda som i hur mycket den kan höjas i en optimering, men en bra optimering med ett bra kvalitet kommer aldrig att skada motorn.

Du kommer att se att de bästa företagen på marknaden har alla utvecklat fordonsförbättringar till liknande data. Akta dig för tuners som hävdar betydligt mer, det är antingen lögner och de hoppas att kunden inte skulle kunna se skillnaden, eller att motorn trycks för hårt och snabbt blir oanvändbar.

Tillverkaren säljer vanligen ett fordon som täcker olika marknader med olika regler för skatt och utsläpp, olika klimat med extrema värme, kyla, fuktighet, olika bränslekvalitet etc. En tillverkare måste ta hänsyn till alla dessa faktorer och göra betydande kompromisser i fordonets drift.

Försäljning och marknadsföring har också stor inverkan på hur en motor kartläggs. Om du tittar på tillverkarens broschyr vid motorns specifikationer, kommer vridmomentgrafen att stiga, plattas ut på en rak linje och släpps sedan av. Det här är uppenbarligen inte hur en motor andas, och det är begäran för försäljning och marknadsföring för att producera denna plana graf. Varför? Tja, det handlar om att ha bättre vridmoment än konkurrensen och om lokala marknadsskattelagar.

En professionell optimering kommer inte att orsaka tekniska fel på en väl underhållen motor.

Om du vill optimera ditt fordon och ändå hålla fordonets säkerhets- och hållbarhetsfunktioner för motorn / växellåda / ESP intakt, det enda sättet att optimera det är att göra ändringar i motorns befintliga styrsystem.

Det är precis vad vi erbjuder med vår optimering. Vår inställningsprocess har hela tiden kontroll över alla parametrar och vi stör inte säkerhetsfunktionerna i bilen genom att lura systemet.

Bortsett från en uppenbar kraft, vridmoment och bränsleekonomi får du följande fördelar med vår optimering:

  • OBD-optimeringen installeras inom 1-2 timmar utan att lyfta upp motorhuven.
  • Inget behöver kopplas till fordonet efter optimeringen för att få dessa fördelar
  • Inga lösa lådor och ledningar behövs i motorrummet
  • Vridmomentet är mjukt och smidigt
  • Vridmomentet är justerat / begränsat på lägre växlar (för att undvika skador på växellådan)
  • Boosttrycket och luftflödet är optimerade
  • Den originala mjukvaran kan installeras tillbaka om det behövs
  • Färddatorn visar rätt bränsleförbrukning
  • ESP -funktionen är helt behållen
  • Momentreduktionen vid växling (för komfort och hållbarhet) behålls
  • Korrekt beräkning av avgastemperaturen
  • Korrekt beräkning av serviceintervall
  • Diagnosystemet behålls
  • Ingen förstorad NOx, HC, CO, CO2 jämfört med original när man går till service

Vi är mycket övertygade om att vår optimering både förbättrar din körupplevelse och sparar dig väsentligt på bränsle. Men prova gärna uppgraderingen i 30 dagar och om du inte är nöjd med resultaten återställer vi den och ger dig en fullständig återbetalning.

Vi rekommenderar att du informerar ditt försäkringsbolag om eventuella ändringar i ditt fordon. Vi finner att fler och fler försäkringsbolag inte straffar sina kunder för att spara bränsle och känner till våra uppgraderingar.

Ja, i säkert arkivlager. Ska du någonsin kräva att ditt fordon sätts tillbaka till originalet så har vi originalet.

Vissa diagnostisk utrustning kan upptäcka en optimering. Det officiella svaret från de flesta tillverkare är att om en ändring ger ett problem med fordonet, kommer den del av fordonet som berörs inte att omfattas av garantin, det innebär inte en ensidig avbrytande av hela garantin.

En fullständig optimering ändrar motorens bränsle, boost och vridmomentegenskaper. Genom att kontrollera bränsletrycket, bränslemängden, maximalt tillåten synlig rökgräns, öka trycket från turboladdaren och vridmomentegenskapen.

Vår optimering erbjuder en fullständigt förändring av motorns egenskaper, samtidigt som den fortfarande körs inom alla förinställda motorns sensorgränser.

Vi monterar inte chipboxar, som normalt bara stör motorstyrningssignalerna för att lura spridaren att lägga till mer bränsle. Vår service är en anpassad optimering av din styrenhet, speciellt för ditt fordon.

Dessa skiljer sig från hur en optimering fungerar. En chipbox bygger på principen mer bränsle = mer kraft. Den teorin är korrekt och boxarna ökar effekten, men de kan inte styra mängden svart rök (maximalt tillåten synlig rökgräns) som kommer ut i avgaserna. För mycket rök är oönskad, både miljömässigt och visuellt. Resultaten är höjda utsläpp och en högre termisk belastning på motorn (dvs avgastemperatur). Det är nog klart vad det betyder för din motor.

En chipbox manipulerar vissa signaler för att antingen öka injektionstiden eller bränsletrycket. Tyvärr är denna manipulering helt och hållet utan motorstyrsystemets kunskaper. Det innebär att en chipbox lurar fordonets motorstyrsystem och följden är att en stor mängd värden och kontrolldata kommer att vara felaktiga, vilket resulterar i:

  • Färddatorn visar förbättrad bränsleförbrukning, men det verkliga kvar i tanken är mindre.
  • ESP(antisladdsystem) störs på grund av felaktigt vridmoment
  • De automatiska växellådorna får felaktigt vridmoment
  • Momentreduktion vid växling (för komfort och hållbarhet) behålls inte
  • Tömning av partikelfilter är inte optimal
  • Beräkningen av avgastemperaturen störs
  • Beräkningen av serviceintervallet störs

Vridmoment är vridningskraften skapad i en motor; hästkrafter är mätningen av hur snabbt vridmoment används. Hästkrafter och vridmoment arbetar hand i hand, eftersom hästkraften beräknas från vridmoment.

För den vanliga köparen borde vridmomentet inte vara avgörande om du inte vet att du kommer att bogsera tunga laster. Och det är där fordonet med högt vridmoment kommer att fungera bra, dra släpvagn eller maxa ut lastkapacitetet. Det blir lättare att gasa och bibehålla hastigheten med en högmomentbil i alla situationer, men speciellt med tunga belastningar.

Den känslan av att dina ögonbollar sugs in i baksidan av ditt huvud i en snabb bil är ett exempel på överdriven vridmoment.

Bromshästkraften (BHK) är måttet på motors hästkrafter före kraftförlusten som orsakas av växellådan,generator, differential, vattenpump och andra hjälpkomponenter som servostyrning, dämpat avgassystem etc.

Following scripts has been included into main script JS Global Compulsory